• Souldiet

Μindful eating ή αλλιώς διατροφή με συνείδηση!

Ενημερώθηκε: 30 Μαι 2018


Όπως οι περισσότεροι από εμάς,έτσι και εσύ, έχεις φάει κάτι τις τελευταίες ώρες. Και, όπως πολλοί από εμάς, έτσι και εσύ, ίσως δυσκολεύεσαι να θυμηθείς ακριβώς όλα όσα έφαγες, πόσο μάλλον την αίσθηση του να τα τρως. Έρευνες δείχνουν ότι περνάμε κατά μέσο όρο δύο ώρες την ημέρα τρώγοντας, αλλά παραπάνω από το μισό χρόνο κάνουμε ταυτόχρονα και κάτι άλλο! Δουλεύουμε, οδηγούμε, διαβάζουμε, βλέπουμε τηλεόραση ή χρησιμοποιούμε κάποια ηλεκτρονική συσκευή, με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβανόμαστε ακριβώς τι τρώμε. Αυτή η «άλογη» διατροφή μπορεί να οδηγήσει στο άσκοπο τσιμπολόγημα και σε αύξηση βάρους.



Αλλά τι ακριβώς είναι το mindful eating ή αλλιώς η διατροφή με συνείδηση;


Ο όρος mindful eating έχει υιοθετηθεί πρόσφατα από τους επιστήμονες για να περιγράψει μια τεχνική που μας βοηθά να ανακτήσουμε τον έλεγχο των διατροφικών συνηθειών μας. Βασική αρχή του είναι η πλήρης προσοχή στο φαγητό- κατά τη διαδικασία της αγοράς, προετοιμασίας, σερβιρίσματος και κατανάλωσης του.


Mindful eating σημαίνει να αφιερώνεις χρόνο για να απολαύσεις το φαγητό σου, χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις σου και τρώγοντας μικρότερες μπουκιές. Μέσω αυτής της διαδικασίας δημιουργείται μια καλύτερη διατροφική συμπεριφορά και μπορεί να επιτευχθεί και αποτελεσματική απώλεια βάρους.



Γιατί αξίζει να το δοκιμάσεις:


Ζώντας σε γρήγορους ρυθμούς και έχοντας μια πληθώρα διατροφικών επιλογών, η διατροφή μας έχει γίνει απρόσεκτη και συχνά υπερβολικά γρήγορη. Αυτή δυστυχώς είναι μια προβληματική συνήθεια καθώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος χρειάζεται περίπου 20 λεπτά μέχρι να συνειδητοποιήσει ότι έχει χορτάσει. Τρώγοντας γρήγορα, το συναίσθημα του κορεσμού μπορεί να μην επέλθει όταν έχουμε ήδη φάει υπερβολικά.


Αναπτύσσοντας αυτεπίγνωση και συγκεντρώνοντας την προσοχή μας στο φαγητό, βιώνουμε συνειδητά τη διαδικασία της τροφής αντί να την αυτοματοποιούμε. Η διαδικασία αυτή μας βοηθά επίσης στο να ξεχωρίσουμε τη συναισθηματική από τη πραγματική πείνα και μας παρέχει τρόπους διαχείρισης των διατροφικών μας αναγκών.



Πώς να εξασκήσεις το mindful eating.


Υπάρχουν πάρα πολλοί απλοί τρόποι για να ξεκινήσεις μια διατροφή με συνείδηση, μερικοί από τους οποίους προσφέρουν από μόνοι τους πολλά πλεονεκτήματα:


· Ξεκίνα με τη λίστα του σούπερ μάρκετ. Σκέψου την πραγματική διατροφική αξία των προϊόντων που βάζεις στη λίστα σου και ακολούθησε τη προκειμένου να αποφύγεις τις αυθόρμητες και άσκοπες αγορές. Γέμισε το καλάθι σου με φρέσκα και όσο το δυνατό λιγότερα επεξεργασμένα προϊόντα και απέφυγε προϊόντα με μεγάλη περιεκτικότητα αλατιού και ζάχαρης.


· Κάθισε στο τραπέζι με όρεξη- αλλά φρόντισε να μην είσαι υπερβολικά πεινασμένος. Παραλείποντας γεύματα, καταλήγεις τόσο πεινασμένος που η πρώτη προτεραιότητά σου είναι να γεμίσεις το κενό στο στομάχι σου και όχι να απολαύσεις το φαγητό σου.


· Ξεκίνα με μια μικρή μερίδα. Αυτό μπορεί αν γίνει πιο εύκολο αλλάζοντας το πιάτο που χρησιμοποιείς με ένα μικρότερου μεγέθους.


· Εκτίμησε το φαγητό σου. Πριν ξεκινήσεις να απολαμβάνεις το γεύμα σου αφιέρωσε δύο λεπτά για να σκεφτείς όσα μεσολάβησαν μέχρι να δημιουργηθεί αυτό το γεύμα. Νιώσε ευγνώμων για το προνόμιο να απολαμβάνεις αυτό το υπέροχο γεύμα με τους ανθρώπους γύρω σου.


· Απόλαυσε το γεύμα σου με όλες τις αισθήσεις σου. Όταν μαγειρεύεις, σερβίρεις και τρως το φαγητό σου, δώσε προσοχή στα χρώματα, στην υφή, στα αρώματα, ακόμα καις τους διαφορετικούς ήχους καθώς μαγειρεύεις. Καθώς μασάς το φαγητό σου προσπάθησε να αναγνωρίσεις τα διαφορετικά υλικά και μπαχαρικά που χρησιμοποίησες.


· Φάε μικρότερες μπουκιές. Είναι ευκολότερο να γευθείς καλύτερα το φαγητό όταν το στόμα σου δεν είναι γεμάτο.


· Μάσησε καλά το φαγητό σου και φάε αργά. Μάσησε το φαγητό σου μέχρι να γευθείς την ουσία του φαγητού και ίσως εκπλαγείς με όλες τις νέες γεύσεις που ανακαλύψεις! Μη βιαστείς να τελειώσεις το γεύμα σου, καθώς όπως προαναφέραμε, μπορεί να καταλήξεις να καταναλώσεις πολύ μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που πραγματικά χρειάζεσαι.



Για μια εύκολη και αποτελεσματική προσαρμογή, μια πολύ καλή ιδέα είναι να διαλέξεις ένα και μόνο γεύμα της ημέρας και να συγκεντρώσεις εκεί την προσπάθεια σου. Μόλις προσαρμοστείς στην ιδέα και τη διαδικασία μπορείς να αρχίσεις να εφαρμόζεις αυτές τις συνήθειες και στα υπόλοιπα γεύματα σου!